همشهری نت

خبرهای اینترنتی را اینجا بخوانید

همشهری نت

خبرهای اینترنتی را اینجا بخوانید

حذف خلبان از درون هواپیما در نسل ششم جنگنده ها

حذف خلبان از درون هواپیما در نسل ششم جنگنده ها


500x_boeing-6th-generation-concept.jpg



نیروی هوایی آمریکا مشغول جایگزینی هواپیماهای جنگنده F22 Raptor است و قصد دارد تا سال 2030 این کار را تکمیل کند. برای نخستین بار در تاریخ آنها قصد دارند جنگنده های جدید را به گونه ای طراحی کنند که فاقد خلبان درون هواپیما باشد. در واقع این جنگنده ها همچنان خلبان خواهند داشت اما مکان انها به جای درون هواپیما در بیرون و مکانی امن خواهد بود. ‏ 
‏ 
این طرح جدید مزایای متعددی دارد. اول از همه دیگر جان خلبان ها به خطر نخواهد افتاد چرا که از کیلومترها دورتر هواپیما را کنترل می کنند. این خلبان ها تمام تصاویر و اطلاعاتی را می بینند که در حالت فعلی قادر به مشاهده هستند. بنابراین کنترل جنگنده برای آنها تفاوتی نخواهد کرد. مزیت مهم دوم انجام مانورهایی است که در صورت حضور خلبان داخل خود هواپیما امکان پذیر نیست. به دلیل محدودیت های فیزیولوژیک بدن انسان اجرای برخی حرکات در هواپیما امکان پذیر نیست چرا که باعث آسیب یا بیهوشی خلبان می شود. اما در این طرح دیگر چنین محدودیتی وجود ندارد. بنابراین قدرت مانور بسیار بیشتر خواهد شد. ‏ 
‏ 

مزیت سوم بالا رفتن قدرت تصمیم گیری خواهد بود. چرا که در استرس جنگ واقعی خلبان ها به خاطر نبود در صحنه، کمتر مضطرب می شوند و امکان تصمیم گیری منطقی بهتری دارند. تمام اینها سبب شده که در نسل ششم جنگنده های آمریکایی شاهد چنین تغییری باشیم. تصویر بالا مدلی از این هواپیماها را نشان میدهد که هنوز نامی برای آنها انتخاب نشده است. ‏


حلقه پول شمار

حلقه پول شمار



counting1-narenji_ir.jpg


داشتن پول و اسکناس خوب است اما شمردنش کاری کسل  کننده محسوب می شود. بعضی ها هم در شغلشان مجبوراند دایما پول بشمارند. همیشه هم دستگاه پول شمار در دسترس نیست. اینجا یک ایده خوب داریم که اگر عملی شود کار را برای چنین افرادی راحت میکند.  

 

یک طراح این گجت پول شمار را طراحی کرده تا وسیله ای سبک و کم حجم داشته باشیم که به راحتی حمل میشود و در عین حال در شمارش اسکناس دقیق است. 

 

این پول شمار سبک، همانند یک حلقه است که شصت دست در آن جای می گیرد. کافی است دسته پول را در تماس با این پول شمار همانند برگه های یک کتاب سریعا ورق بزنید.

 

این دستگاه کوچک با استفاده از یک اسکنر مادون قرمز اسکناس ها را شمارش کرده و تعداد آنها را بر روی نمایشگر LED خود نشان می دهد.

 

البته نباید به کاربرد چنین گجتی تنها برای شمردن پول فکر کرد. از این وسیله می توان برای شمردن برگه های کاغذ فتوکپی شده استفاده کرد تا مجبور نباشید وقت زیادی برای شمردن کاغذها بگذارید. این برگه شمار انگشتی فعلا به صورت یک طرح ارائه شده. اما امیدواریم در اینده چنین چیزی را در بازار ببینیم. 


counting2_narenji_ir.jpg


41 نفری که اینترنت را دگرگون کردند

41 نفری که اینترنت را دگرگون کردند


اینترنت این روزها نقش بسیار پر رنگ تری از آنچه که در چند سال پیش داشت پیدا کرده است. به نحوی که ما  ایرانیان هم در کشور خود به خوبی می توانیم این تغییرات را لمس کنیم. این روزها به مدد دست آورد های بزرگان این حوزه در گذشته و حال شاهد شکوفایی هر چه بیشتر شبکه جهانی هستیم و بسیار به جا خواهد بود تا افرادی را که نقشی به سزا در شکل گیری این شبکه جهانی داشتند بشناسیم. در مقاله پیش رو که برگردانی است آزاد از یک مقاله که اخیرا منتشر شده، 41 تن از بزرگان تاریخ اینترنت که در رسیدن آن به جایگاه فعلی نقش تعیین کننده داشتند معرفی شده اند.

لازم به ذکر هست که من معمولا علاقه ای به برگرداندن مقالات دیگران ندارم، اما این مقاله برای من متفاوت بود و من تصمیم گرفتم تا به پاس قدردانی از این بزرگان و معرفی هر چه بهتر آنها اقدام به باز نشر و برگردان کنم. تنها کافیست تا دنیایی بدون اینترنت و سرویس های اون رو تجسم کنید تا به ارزش کار این بزرگان پی ببرید.

 

وینتون سرف و باب کان (Vint Cerf and Bob Kahn)

وینتون سرف به همراه باب کان کسانی بودند که پروتکل TCP/IP را پایه گذاری کردند. پروتکلی که به موجب آن بین کامپیوتر های یک شبکه امکان ارتباط و انتقال پیام برقرار شد و اینترنت بر پایه آن بنا شده است. وینتون سرف در یک اظهار نظر جالب توجه بیان کرده که اینترنت آینه ای تمام نما از اجتماع افراد است و ارسال هرزنامه نیز یکی از آثار جانبی رایگان بودن سرویس ایمیل است.

 

وینتون سرف در سمت راست و باب کان در سمت چپ

وینتون سرف در سمت راست و باب کان در سمت چپ

ادامه مطلب ...